کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد:
لزوم افزایش عرضه خودرو در بورس کالا برای شکسته شدن هرچه بیشتر قیمتها
به گزارش ایماخبر، «سعید مدنی» درخصوص عرضه و فروش خودرو در بورس کالا افزود: فروش خودرو در بورس کالا یک قدم مثبت است که سبب میشود بخشی از مابهالتفاوت قیمت بازاری و کارخانهای خودروها نصیب خودروسازان شود.
وی بیانداشت: این مهم سبب میشود تا خودروسازان بتوانند برنامههای توسعهای خود را با قدرت و قوت در پیش بگیرند که خاصیتی ضد تورمی دارد.
مدیرعامل اسبق سایپا، به سیستم فروش بر مبنای قرعهکشی در ماهها و سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: مردم کشورمان شامه اقتصادی قوی دارند و شاهد بودیم افراد زیادی بهمنظور حفظ ارزش پولشان به خرید خودرو روی میآورند.
وی ادامهداد: در برخی قرعهکشیها شاهد بودیم که تا هفت میلیون نفر برای خرید خودرو ثبتنام میکنند، یعنی شاید فقط یک درصد مصرفکننده واقعی خودرو بودند و بقیه برای دلالی، واسطهگری و سرمایهگذاری اقدام میکردند.
مدنی اظهار داشت: اشکال بزرگی که در این شیوه وجود داشت، خودرو بهطور معمول به مصرفکننده واقعی نمیرسید و همچین از مابهالتفاوت قیمتی نیز چیزی نصیب خودروسازان نمیشد.
وی گفت: در ماههای اولیه عرضه خودرو در بورس شاهد بُرد افرادی بودیم که بهصورت حرفهای وارد این فرآیند شده بودند، زیرا بههرحال خودرو را با قیمتی پایینتر از بازار در اختیار میگرفتند، اما هنوز قیمتها برای مصرفکنندگان واقعی بالاست و این شیوه تاکنون موجب شکستهشدن قیمتها برای مصرفکنندگان واقعی نشده است.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: افزایش عرضه خودرو در بورس کالا میتواند این نقص را برطرف کند و باید این کار مرحله به مرحله انجام شود.
آزادسازی قیمتها
وی با تاکید بر اینکه باید تقاضای کاذب برای خودرو را کاهش داد، از آزادسازی قیمتها بهعنوان راهکاری دیگر برای تنظیم بازار یاد کرد.
مدنی گفت: فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار و قیمتگذاری با توجه به عرضه و تقاضا، میتواند حاشیه سود خوبی نصیب خودروسازان کند و حتی شرط گذاشت که اگر خودروساز سود را صرف افزایش تولید، افزایش سرمایه، و توسعه محصولات کند، از مالیات معاف شود.
وی افزود: با توجه به شفاف بودن حسابهای خودروسازان، این موضوع به راحتی قابل رصد کردن است و افزایش تولید و سرمایهگذاری سبب کاهش قیمت تمام شده خودرو و در نتیجه کاهش تورم خواهد شد.
مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: باید جذب پولهای سرگردان به سمت بازار سرمایه، سهام و صندوقهای سرمایهگذاری در دستور کار باشد تا شاهد حضور مردم در صفهای خودرویی بهمنظور حفظ ارزش پول نباشیم.
آمارها حاکی است در همین مدت کوتاه که تیراژ پایینی از محصولات خودروسازها به رینگ بورس کالا ورود کرده است، معادل هفتهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منافع بین مشتریان، سهامداران و دولت توزیع شد.
برچسب ها :بورس کالا ، خودرو ، سایپا ، قیمت خودرو ، قیمت گذاری دستوری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰