با حذف قیمتگذاری دستوری، قیمت خودروها چگونه مشخص میشود؟
به گزارش ایماخبر، پس از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمتگذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و براین اساس قیمتهای جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد. به دنبال این موضوع، شب گذشته مدیرعاملان گروه صنعتی ایرانخودرو و سایپا با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بیان جزئیات افزایش قیمتها و تاثیر آن بر تیراژ تولید و بر بازار خودرو و همچنین بررسی تاثیر حذف قیمتگذاری دستوری بر صنعت خودرو پرداختند. در این برنامه سهیل معمارباشی (مدیر کل صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز به صورت تصویری ارتباط داشت و به اظهار نظر پرداخت.
افزایش متوسط ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو/ قیمتهای جدید بدون لحاظ سود خودروساز
در ابتدای این برنامه، فرشاد مقیمی- مدیر عامل گروه صنعتی ایرانخودرو- در رابطه با میزان افزایش قیمت محصولات اظهار کرد: در حوزه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو ما براساس فرمول گذشته شورای رقابت و طبق تورم بخشی که لحاظ میشد، به تازگی با اعلام درصد تورم بخشی توسط بانک مرکزی، براساس همان چارچوب و فرمول، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعداد را به خودروسازان اعلام کردند و ما نیز طبق آن اقدام کردیم.
وی ادامه داد: ایرانخودرو بطور متوسط در خودروهای مختلف از ۱۵ درصد تا ۱۹ درصد بابت تورم بخشی افزایش قیمت داشته است اما در برخی از خودروها از همه این ظرفیت هم استفاده نکردیم. بطور مثال در پژو پارس EF۷ خود ۱۷.۴ درصد رشد قیمت داشتیم. در حقیقت به قیمت گذشته اعلامی توسط شورای رقابت برای این محصول ۱۷.۴ اضافه و به عنوان قیمت جدید اعلام شد. لازم به ذکر است که در بحث تورمهای بخشی هیچگونه سودی لحاظ نشده است. بعضا در برخی از خودروها نیز برای آن دسته از مشتریانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبتنام کردند و سود مشارکت هم ندارند، تورم اردیبهشت ماه مربوط به سال ۱۳۹۹ را هم لحاظ نکردهایم و آنها با عدد پایینتر از قیمت اعلامی، خودرو را دریافت میکنند.
مدیرعامل ایرانخودرو تشریح کرد: بطور مثال در خودرو پژو پارس، قیمت مصرفکننده برای کسانی که در سال ۱۴۰۰ ثبتنام داشتهاند و سود مشارکت هم تعلق میگیرد، برابر ۱۶۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما برای افرادی که فاقد سود مشارکت هستد، دعوتنامه خودرو با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان صادر میشود.
وی افزایش قیمت پژو ۲۰۶ را ۱۸.۱ درصد اعلام کرد که به ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت به آنها تعلق نمیگیرد، قیمت خودرو ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه میشود و طبق دعوتنامه، خودرو را تحویل خواهند گرفت.
ایرانخودرو هر هفته برنامه فروش فوقالعاده خواهد داشت
وی با بیان اینکه بازار آزاد با افزایش تولید و عرضه قطعا تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، گفت: طبق برنامهای که به آن اشاره شد، رشد تولید و رشد عرضه را در دستور کار قرار دادهایم که برنامه هفتگی آن را به وزیر صنعت ،معدن و تجارت (صمت) تعهد کردهایم و بر اساس همان تعهدات به بازار خودرو عرضه خواهیم کرد. همانطور که از روز گذشته اطلاعات افزایش قیمتها در سایت ما بارگذاری شد و از امروز ( ۱۹ آبان) طرح فروش جدید را اجرا کردهایم و کار آغاز شده است، هر هفته ایران خودرو عرضه فوری و فروش فوقالعاده را اجرا خواهد کرد.
مدیر عامل ایران خودرو ضمن تاکید براینکه مردم عجلهای برای خرید نداشته باشند، گفت: ما بر اساس تعهداتمان عرضه را بیشتر میکنیم. این افزایش عرضه بیشتر به معنای کاهش التهاب در بازار و دسترسی بهتر مردم به خودرو از طریق خودروساز خواهد بود.
وی ضمن ارائه این تضمین که رشد تولید اتفاق خواهد افتاد، اعلام کرد: متوسط تولید ما در روزهای گذشته حدود ۲۰۰۰ هزار دستگاه بوده است و به عبارتی ۳۰۰ دستگاه رشد داشتهایم. تولید پژو ۲۰۶ را به ۲۵۰ دستگاه در روز و در هفته آینده به ۳۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. همچنین خودرو پارس از ۴۰۰ دستگاه در یک روز تا ۷۰۰ دستگاه و تا ۹۵۰ دستگاه در روز افزایش خواهیم داد. در این زمینه با انجمنهای قطعهساز نیز توافقها انجام شده است. در شرایط تولید خارج از زیان، افزایش کیفیت را هم میتوان انتظار داشت. همچنین بحث افزایش اشتغال یا تثبیت اشتغال را هم دنبال خواهیم کرد.
مقیمی ضمن اشاره به اینکه ما به دنبال ارائه خودروی جدید به بازار هستیم، تصریح کرد: این خودروهای جدید نیاز به پروژه دارد. امروز در ایرانخودرو بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه مختلف وجود دارد که برخی تا پایان امسال به بهرهبرداری خواهند رسید.
مدیرعامل ایرانخودرو خاطرنشان کرد: بحث کاهش هزینههای مالی نیز اولویت دارد. در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید دین داشتیم. ۲۱۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره موثر خرید دین است. طبق محاسبهها حدود چهار تا پنج میلیون تومان روی هر خودرو هزینه مالی پرداخت میکنیم که بایستی توسط مشتری نهایی پرداخت شود. موضوع بعدی سرعت اجرای پروژههاست. ایرانخودرو پروژه تارا با گیربکس دستی و اتوماتیک را به سرانجام رساند و اکنون خودرو نیم شاسی K۱۲۵ را در دستور کار قرار دادهایم و تا بهمن ماه سال آینده این پروژه را به سرانجام خواهیم رساند.
وی در رابطه با فک رهن محصولات ایرانخودرو گفت: امروز ۱۲۰۰ خودرو از رهن خارج شده و پیام به همه مشتریان ارسال خواهد شد. تا امروز ۶۵ هزار پیامک ارسال شده است که تا کنون ۱۲۰۰ نفر از مشتریان تکمیل وجه انجام دادند و سندهای آنان آزاد شده است.
مقیمی ضمن اشاره به اینکه بر اساس مصوبه وزیر صمت، تا پایان سال ۱۴۰۰ خودروها به همان قیمتهای قبلی تحویل داده خواهد شد، در رابطه با قرعهکشیهای خودرو، گفت: در محصولات ایرانخودرو یک قیمتی در بازار وجود دارد که نسبت به کارخانه اختلاف قابل توجهی دارد؛ بنابراین انتظار داریم با افزایش عرضه و خروج خودروساز از زیان، انگیزه در رشد تولید ایجاد و التهاب بازار کم شود. اگر بتوانیم شرایط را بگونهای تنظیم کنیم تا منابع مالی مورد نیاز قطعهسازان را به موقع پرداخت کنیم، آنها هم از ظرفیت موجود استفاده میکنند و شرایط بهتری خواهند داشت. کلید اصلی موضوع افزایش تولید است و این افزایش در تولید، هزینههای جذب شده را کاهش میدهد و قطعا در کاهش بهای تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.
۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده ایرانخودرو برای صنعت خودرو
مقیمی در ادامه اعلام کرد: در بحث پروژهها همانطور که اشاره شد، بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت خودرو تعریف کردهایم. مهمترین آن که از اجزای اصلی پلتفرم خودرو هم به حساب میآیند، موتور سه استوانه ای است که با مصرف سوخت بسیار پایین (زیر پنج لیتر) در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ به تولید خواهد رسید. همچنین گیربکس شش سرعته را در اواخر سال ۱۳۹۹ نهایی کردیم. تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک هم تا حدود یک ماه آینده شروع میشود که اولین خودروی آن رانا سقف شیشهای با گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک است. خودروی دنا هم با گیربکس شش سرعته دستی در دستور کار قرار دارد که بتواند مصرف سوخت را از طریق استفاده از این گیربکس تا ۲.۵ درصد کاهش دهد.
وی درباره کیفیت خودروها نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ خودروی تارا به بازار عرضه شد و در ابتدای تولید، چهار ستاره کیفی را اخذ کرد که تا پایان سال پنج ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. البته وزیر صمت این تعهد را از ما گرفته که خودروی زیر سه ستاره دیگر تولید و عرضه نشود.
۱۹ هزار میلیارد تومان کل بدهی ایرانخودرو به قطعهسازان
مدیر عامل ایرانخودرو با بیان اینکه کل بدهی ما به مجموع قطعهسازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: در موضوع پرداخت بدهی به قطعهسازان، چنانچه این بدهیها روند کاهشی نداشته باشند، نمیتوان رشد تولید را انتظار داشت.
قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یافته است
در ادامه این برنامه سید جواد سلیمانی- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا – نیز با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد بوده است، گفت: بطور مثال قیمت تیبا ۲ از ۹۲ میلیون تومان به حدود ۱۰۶ میلیون تومان افزایش یافته است. طبق برنامهریزیها، تا پایان امسال برای تمامی تعهدات پیشفروش شده، هیچگونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و مشتریان اطمینان خاطر داشته باشند که این افزایش قیمت، آخرین مرحله افزایش قیمت برای تعهدات باقیمانده تا پایان سال ۱۴۰۰ است.
برچسب ها :ایران_خودرو ، خودرو ، سایپا ، قیمت_گذاری_خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰